Програма гуртка


Пояснювальна  записка

        Початкове моделювання – це перші кроки дитини до пізнання і розуміння світу техніки, спроби її власної творчої діяльності, процес опанування певної системи початкових технічних і технологічних знань, вмінь і навичок.
          Навчальна програма гуртка початкового моделювання розрахована на роботу з учнями молодшого шкільного віку (7-9 років). На опрацювання навчального матеріалу відводиться 180 годин на рік (5 год. на тиждень).
          Кількісний склад навчальної групи – 12-15 учнів.
          Метою навчальної програми є розвиток творчих здібностей, пізнавальної та розумової активності дитини через залучення її до технічної творчості.
          Програмою передбачено вирішення таких завдань:
-        засвоєння вихованцями початкових  технічних і технологічних знань, елементарних уявлень і понять;
-        розширення кругозору дітей;
-        формування вмінь і навичок роботи з різноманітними матеріалами та інструментами, виховання культури праці;
-        набуття учнями досвіду власної творчої діяльності;
-        розвиток конструкторських здібностей, винахідливості, просторового і логічного мислення, уяви, фантазії, здатності проявляти творчу ініціативу та вміння застосовувати отримані знання на практиці;
-        виховання потреби у творчій самореалізації й  духовному самовдосконаленні;
-        формування позитивних якостей емоційно-вольової сфери, таких як самостійність, наполегливість, працелюбство;
-        виховання поваги до праці й людей  праці, дбайливого ставлення до навколишнього середовища;
-        естетичне та художнє виховання дітей;
-        виховання доброзичливості, товариськості у ставленні до інших, уміння працювати в колективі;
-        формування стійкого інтересу до технічної творчості;
-        залучення дітей до участі у змаганнях, конкурсах, виставках, екскурсіях та інших масових заходах.
Навчальна програма гуртка спрямована на формування в учнів системного мислення, вміння бачити зв'язок технічної творчості з предметами шкільного курсу. У змісті навчальної програми враховані вимоги Державного стандарту початкової загальної освіти в галузях «Математика», «Технології», «Мистецтво», «Людина і світ». Навчальна програма включає елементарні відомості з математики, природознавства, фізики, розкриваються  питання історії, мистецтва та суспільствознавства.
          Важлива роль надається графічній підготовці, формуванню мовної культури учнів, засвоєнню технічної термінології, проведенню дослідів і вирішенню творчих завдань.
          Кожне заняття включає теоретичний матеріал і практичну роботу.
          Навчальна програма передбачає варіативність технологій, методів, форм навчання. У процесі   організації навчально-виховного циклу застосовуються як традиційні технології навчання та виховання, так й елементи інноваційних технологій (формування творчої особистості, колективного творчого  виховання та ін.).
          На заняттях гуртка використовуються різноманітні методи навчання, серед них: пояснювально-ілюстративні (розповідь, пояснення, бесіда, демонстрація, досліди та ін.), репродуктивні (відтворювальні) та проблемно-пошукові (проблемне викладення матеріалу, дослідницькі, частково-пошукові) методи навчання. Перевага надається інтерактивним й ігровим методам. Під час заняття використовуються дидактичні ігри: настільно-друковані, словесні, ігри-подорожі, сюжетно-рольові ігри, ігри-змагання та інші.
          Застосовуються різноманітні засоби навчання: наочні посібники, роздатковий матеріал, технологічні картки, технічні засоби навчання.
          Поряд з груповими, колективними формами роботи проводиться індивідуальна робота з учнями, в тому числі при підготовці до змагань, виставок та інших масових  заходів. Створюються умови  для диференціації та індивідуалізації навчання відповідно до творчих здібностей,  обдарованості, віку, психофізичних особливостей, стану здоров”я  вихованців.
          Перевірка та оцінювання знань й умінь  учнів здійснюється під час  виконання ними практичних робіт, а також у формі проведення вікторин, змагань і  підсумкових  виставок.
Навчальна програма розроблена  на основі Програм для позашкільних і загальноосвітніх навчальних закладів. Гуртки науково-технічного напряму  МОН України. 2005. Враховуючи вікові особливості та рівень підготовки дітей, зміни здійснено шляхом перерозподілу годин між темами.











НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
теоретичної та практичної підготовки
гуртка «Початкове моделювання»
початковвий рівень, 1 рік навчання
/5 год.на тиждень, 180 годин на рік/

п/п
Розділ, тема
Кількість годин
Всього
Теоретичні заняття
Практичні заняття
1.
Вступне заняття
2
1
1
2.
Поняття про матеріали та інстурменти
16
2
14
3.
Початкові графічні знання і вміння
10
2
8
4.
Елементарні технічні й технологічні поняття
12
2
10
5.
Елементарні геометричні поняття
18
2
16
6.
Конструювання з плоских деталей
22
2
20
7.
Конструювання з готових об’ємних форм 
28
2
26

8.
Конструювання за допомогою конструкторів
20
2
18
9.
Виготовлення іграшок і сувенірів із різних матеріалів
34
2
32
10.
 Екскурсії, підготовка до конкурсів.
16
-
16
11.
Підсумкове заняття
2
2
-
Разом
180
19
161



ЗМІСТ ПРОГРАМИ
теоретичної та практичної підготовки
гуртка «Початкове моделювання»
початковвий рівень, 1 рік навчання
/5 год.на тиждень/

1.    Вступне заняття (2 год.)
Значення техніки в життя людини.
Ознайомлення з порядком і планом роботи гуртка. Демонстрація робіт, виготовлених гуртківцями у попередні роки.
          Загальні правила безпеки праці. Правила поведінки в навчальному кабінеті, закладі. Правила дорожнього руху.
          Практичне заняття (1 год.)
Виготовлення з паперу, картону та інших матеріалів поробок на вільну тему з метою перевірки підготовки дітей.

2.    Поняття про матеріали та інструменти (16 год.)
Загальні поняття про матеріали та інструменти, які використовуються на заняттях гуртка. Їх перелік і призначення (пластилін, папір, тонкий картон, тканина, природні матеріали, клей, ніж, ножиці, шило, буравчик, голка, лінійка, пензлі, олівці та ін.). Організація робочого місця, правила санітарії, гігієни й безпечної роботи.
Елементарні поняття про папір, його виробництво, застосування, властивості. Демонстрація зразків паперу різних видів, порівняння їх за товщиною, кольором, міцністю, щільністю та ін.
Ознайомлення з основними  інструментами й приладдям для роботи з папером і картоном. Правила безпеки при роботі з ножицями. Правила та прийоми складання, згинання,  різання, склеювання паперу і картону.
Поняття про оригамі. Елементарні прийоми виготовлення поробок технікою оригамі.
Практичне заняття (14 год.)
Проведення дослідів і спостережень з вивченням властивостей паперу. Виготовлення заклади нок, поробок з елементами гофрування, на основі складеного навпіл аркушу паперу, технікою оригамі. Складання композицій з виготовлених поробок.

3.    Початкові графічні знання та вміння (10 год.)
Ознайомлення з основними креслярськими інструментами (олівець,  лінійка, косинець). Їх  призначення та правила користування.
Поняття про лінії (прямі, ламані, криві) й відрізки. Лінії креслення.
Знайомство з умовними позначеннями лінії згину, лінії видимого контуру, лінії надрізування, прорізування, відрізування, місця нанесення клею.
Поняття про симетрію, симетричні фігури, вісь симетрії.
Симетричне вирізування.
Витинанки. Основні прийоми виготовлення витинанок.
Практичне заняття (8 год.)
Виготовлення поробок на основі розгортки коробочки (скринька, причеп, колиска, стіл та ін.). проведення дослідів із дзеркалом, визначення симетричних  фігур і фігур симетричних одна одній. Виготовлення поробок із використанням симетричного вирізування (метелик, квіти, сніжинка, гойдалка, літачок). Виготовлення найпростіших витинанок.

4.    Елементарні технічні й технологічні поняття (12 год.)

Елементарні поняття про технологічні процеси в побуті і на виробництві. Ознайомлення за допомогою наочних посібників (плакати, стенди, діючі моделі, фільми та ін.) та літератури (журнали, газети, книжки та ін.) з технічною  діяльністю людини.
Початкові поняття про розмітку. Основні види розмітки (на око, згинанням, за допомогою лінійки, шаблону, трафарету, кальки, копіювального паперу, на просвіт). Поняття  про шаблони, трафарети. Способи і прийоми  роботи з ними. Вимірювання за допомогою лінійки. Економне та раціональне використання матеріалів.
Практичне заняття (10 год.)
Закріплення основних прийомів розмітки при виготовленні лото. Виготовлення іграшок зі смужок паперу за зразком і власним задумом.

5.    Елементарні геометричні поняття (18 год.)

Змагальні  відомості про геометричні фігури: прямокутник, квадрат, коло, половина кола, трикутник. Геометричні форми у повсякденному житті.
     Поняття про контур і силует. Порівняння форми  оточуючих предметів,
технічних об’єктів із формою геометричних фігур. Прийоми  вирізування геометричних фігур. Робота з геометричним конструктором.
          Практичне заняття (16 год.)
 Виготовлення геометричного конструктора. Складання з елементів геометричного конструктора силуетів технічних об’єктів. Виготовлення аплікацій із геометричних  фігур за зразком та власним задумом.

6.    Конструювання з плоских деталей (22 год.)

Поняття  про конструювання з плоских деталей. Види з’єднань плоских деталей  між собою  (нероз’ємне, роз’ємне, рухоме). Способи нероз’ємного з’єднання плоских деталей. Роз’ємне з’єднання деталей за допомогою щілинного замка.
Поняття про рухоме з’єднання плоских деталей. Шарнірні з’єднання. Види з’єднувального матеріалу  (м’який  дріт, нитки, паперові  заклепки, пластмасові  трубочки та ін.). Правила безпечної роботи  з інструментами. Способи виготовлення  поробок з рухомими плоскими  деталями.
Поняття про рівновагу. Прості механізми. Передача руху за допомогою важелів. Важільний механізм.
Практичне заняття (20 год.)
 Виготовлення моделей  з використанням щілинного замка. Виготовлення нескладних іграшок із використанням важільного механізму.

7.    Конструювання з готових об’ємних форм (28 год.)

Елементарні поняття про геометричні тіла: куб, паралелепіпед, циліндр, конус, куля.
Поняття про конструювання з готових об’ємних форм.
Основні прийоми виготовлення об’ємних поробок, упаковок з-під  харчових продуктів, косметичних і мийних засобів, ліків, інших  товарів. Виготовлення додаткових деталей. Оздоблення готових виробів.
Практичне заняття (26 год.)
 Виготовлення з готових об’ємних форм моделей легкового та вантажного автомобілів, автобуса, літака, кораблика, меблів для лялькової кімнати, дитячого потягу, підставки для пензлів, олівців і ручок, фігурок тварин і казкових героїв, різноманітних будиночків.
 
8.    Конструювання за допомогою конструкторів (20 год.)

Поняття  про конструктори. Їх види, особливості та призначення. Прийоми з’єднання деталей у конструкторах різних видів (пластмасових, дерев’яних, металевих, транспортних, будівельних та ін.)
Металевий конструктор та його призначення. Деталі конструктора. Монтажні інструменти та прийоми роботи ними. Рухомі й нерухомі  з’єднання деталей. Правила безпеки та культура праці при роботі з металевим конструктором.
Практичне заняття (18 год.)
 Складання з деталей конструкторів моделей технічних об’єктів за рисунком, власним задумом, технічним завданням (візок, терези, драбина, автомобіль та ін.)

9.    Виготовлення іграшок і сувенірів із різних матеріалів (34 год.)

Прийоми і способи виготовлення сувенірів та іграшок із різних матеріалів (пластилін, папір, тканина, природний матеріал). Способи з’єднання деталей (за допомогою клею, ниток, заклепок з дроту, інших деталей з’єднання).  Способи і прийоми оздоблювальних робіт, художнього оформлення виробів. Правила безпечної роботи з інструментами під час  виготовлення сувенірів.
Практичне заняття (32 год.)
 Виготовлення листівок (технікою аплікації, колажу, мозаїки), віконних картинок, виробів з яєчної шкаралупи, композицій та орнаментів з рослин, поробок із природного  матеріалу  (каштанів, жолудів, шишок тощо), пластиліну (глини), тканини.

10. Екскурсії, підготовка до конкурсів (16 год.)
   Практичне заняття (16 год.)
Екскурсії на підприємства, виставки та до музеїв. Участь у різноманітних конкурсах, виставках, змаганнях.

11. Підсумкове заняття (2 год.)
Підведення підсумків роботи гуртка за рік, організація виставки робіт гуртківців. Відзначення кращих гуртківців.







































                                        Прогнозований результат

По закінченні першого року початкового рівня навчання

Учні повинні знати:
-        назви і призначення найпоширеніших технічних обєктів та інструментів ручної праці;
-        властивості матеріалів, які використовуються за заняттях гуртка (паперу, картону, деревини, пластмаси, деяких тканин, дроту, жерсті, природних матеріалів), їх застосування, доступні способи обробки;
-        прийоми і правила користування інструментами ручної праці;
-        правила організації робочого місця;
-        основні лінії креслення та умовні позначення, які використовуються у графічних зображеннях;
-        порядок читання й складання ескізу плоскої деталі;
-        порядок читання зображень обємних деталей нескладної форми;
-        способи розмічання деталей на різних матеріалах;
-        способи використання шаблонів, трафаретів;
-        способи зєднання деталей із паперу, картону, деревини, природних матеріалів;
-        назви основних частин макетів і моделей, які виготовляються;
-        правила техніки безпеки у процесі на всіх етапах конструювання.

Учні повинні вміти:
-        виділяти загальні та індивідуальні ознаки предметів і технічних обєктів;
-        визначати основні частини макетів і моделей, які виготовляються, правильно вимовляти їх назви;
-        впізнавати і називати геометричні фігури (трикутник, квадрат, прямокутник коло) і геометричні тіла (куб, куля, циліндр, конкус, призма);
-        проводити на папері рівні (за допомогою лінійки) вертикальні, горизонтальні та похилі лінії;
-        креслити геометричні фігури й виконувати розгортки найпростіших геометричхи тіл на папері в клітинку;
-        складати ескізи плоских деталей;
-        планувати трудові дії, підбирати матеріал, інструменти і засоби для розмітки та обробки виробу;
-        організувати робоче місце;
-        вибирати спосіб зєднання деталей;
-        зєднувати деталі виробів між собою;
-        співпрацювати зі своїми однолітками, розподіляти обов”язки під  час колективної роботи;
-        оцінювати власні вироби і результати  праці інших  учнів.



БІБЛІОГРАФІЯ

1.    Афонькин С.Ю., Афонькин Е.Ю. Уроки оригами в школе и дома. -  СПб.: Аким,  1996. – 207 с.
2.    Богатеева З.А. Чудесные поделки из бумаги.- М.: Просвещение, 1991.- 157 с.
3.    Бортон П, Кэйв В. Игрушки забавные и ужасные. – М.: Росмэн,  1997. – 64 с.
4.    Вермійчик І.М. Граючись, вчимося. – Тернопіль: Мальва. 2002. – 116 с.
5.    Гибсон Р. Обучающие игры. – М.: Росмэн, 1997. – 64 с.
6.    Глущенко А.Г. Внеклассная работа в начальных классах. – К.:  Радянська школа, 1982. -124 с.
7.    Горбачев А.М. От поделки к модели. – Нижний Новгород: ГИПП «Нижполиграф». 1997. – 400 с.
8.    Гульянц Э.К. Учите детей  мастерить. – М.: Просвещение, 1984. –      160 с.
9.    Гульянц Э.К, Базик И.Я. Что можно сделать из природного материала. – М.: Просвещение, 1991. – 175 с.
10.Гусакова М.А. Аппликация. – М.: Просвещение, 1982.-190 с.
11.Данкевич Е., Поляков В. Выпиливаем из фанеры. – СПб.: Кристалл, 1998.- 208 с.
12.Житомирський В.Г., Шеврин Л.Н. Путешествие по стране геометрии. – М.: Педагогика, 1991. – 176 с.
13.Журавлева А.П., Болотина Л.А. Начальное техническое моделирование. – М.:  Просвещение, 1982. – 158 с.
14.Леонтович О.А. Фізика. Дитяча енциклопедія. – К.: Школа, 2002. –   432 с.
15.Падалко А.Е. Букварь изобретателя. – М.: Рольф, 2001.- 208 с.
16.Перевертень Г.И. Самоделки из бумаги. – М.: Просвещение, 1983. -   156 с.
17.Програми для гуртків науково-технічної творчості /За заг. ред. Павлової Л.М. – К.: ІЗМН, 1996. – 220 с.














Комментариев нет:

Отправить комментарий